Jeg kommer aldrig til at forstå sms-sprog.

Unødvendige (og ikke særlig tiltalende æstetisk set) forkortelser, overdrevet brug af smileys og en kasten om sig med halve sætninger sætter alt for ofte mit pis i kog. Det er grimt og ens IQ daler altså en hel del (om ikke i andres øjne, så i mine). Samtidig tager det en krig at kæmpe sig igennem en ellers kort sms-tekst. 
   Hvad er pointen med det så? Ser det smart ud? Nej, det fik jeg ligesom sat på plads i den første parentes. Går det hurtigere med selve skriveprocessen? NEJ! Man skal jo for helvede tænke over hver en forkortelse og stave og harke sig gennem hvert et ord - derved forsvinder ens intuitive forhold til sit mordersmål, og idéen med at kommunikere hurtigt, de kalder det vist "at chatte", forsvinder. Er det hurtigere at læse? Forstår d måske hva j sir? Nj, vl? D gr j helr ik!

Dog skal det tilføjes at leg med ord og ordspil er godtaget, idet man udvider sin horisont og forholder sig med en vis distance (en eventuel selvironi ville være lækker) til sproget. Ovenstående er derimod blot en god gammeldags og unødvendig 'violation' af vores ellers så herlige sprog.
 


Og så fik vi vist det på plads. Samtidig hersker der heller ikke længere nogen tvivl om at jeg er konservativ som en 90-årig pukkelrygget trunte, når det kommer til sprogbrug.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar